Türkiye’de yatırım yatmak isteyen yabancı yatırımcılar için Türk şirketlere ortak olmak ya da hisse almak dışında; Türkiye’deki yatırım ortamını ve iş imkânlarını gözlemlemek ve pazarı tanımak, pazarı test etmek veya daha büyük bir iş geliştirmek için piyasanın ne tür fırsatlar sunduğunu önceden deneyimlemek isteyen yatırımcı, yeni bir şirket kurma ve şube açma yükümlülüğüne gerek duyulmadan yani ticareti faaliyetin risklerini üstlenmeden Türkiye’de yer almak istemektedir. Bunun için başvurulan yöntemlerden en yaygın olanı irtibat bürosu açmaktır. Türkiye de yabancı şirketlere, ticari faaliyette bulunmamak kaydıyla irtibat bürosu açma izni verilmektedir. DYYK’ na göre sadece “yabancı ülke kanunlarına göre kurulmuş şirketlere” Türkiye’de kaydıyla irtibat bürosu açma izni verilebildiğinden, DYYK gereğince bir Türk şirketi irtibat bürosu açamaz. Yabancı bir şirketin irtibat bürosu açmasına izin verme ve bu izinlerin süresini uzatma yetkisi, Ekonomi Bakanlığı, Teşvik Uygulama ve Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğü’ne verilmiştir. İrtibat bürosu açma sürecinde ilgili makamların istemiş olduğu belgelerin tam ve eksiksiz olarak sunulması kaydıyla, başvuru tarihinden itibaren on beş iş günü içinde sonuçlandırılmakta ve şartları taşıyan yatırımcıların irtibat bürosunun açılmasına onay verilmektedir. Bakanlık, yabancı yatırımcıların yeni kurulan şirketlerinin Türkiye’de irtibat bürosu açma taleplerini, şirketin faaliyet konusu, sermayesi ve istihdam edilen personel sayısı gibi unsurlar çerçevesinde değerlendirerek faaliyet izninin verilmesi için şirketin kuruluşundan itibaren en az bir yıllık sürenin geçmesi koşulunu öngörebilir. (Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu Uygulama Yönetmeliği m. 6/2) İlgili kurumlarca irtibat bürosu kuruluş izni alan yabancı yatırımcının daha sonra ilgili vergi dairesi tarafından verilen kimlik numarasını alması gerekir. Bunun için kuruluş izni alan irtibat bürosu, vergi dairesine kayıt belgesinin ve büronun faaliyette bulunacağı yerin kira sözleşmesinin bir örneğini en geç 1 ay içinde Genel Müdürlüğe iletmeleri gerekir. İrtibat bürolarına, ilk başvurularda, beyan edilen faaliyet için azami 3 yıl süre ile izin verilir. 3 yılın sonunda faaliyet süresini uzatmak isteyen girişimcinin, faaliyet süresinin sona ermesinden önce Genel Müdürlüğe tekrar başvuruda bulunması gerekmektedir. Uzatma ancak süre bitiminde mümkündür. Uzatma talebine ilişkin başvurulara: İrtibat bürosunun geçmiş yıl faaliyetleri, yabancı şirketin Türkiye’de geleceğe yönelik iş planı ve hedefleri, mevcut ve öngörülen harcama tutarı ile istihdam edilen personel sayısını içeren ayrıntılı bir raporun da eklenmesi gerekmektedir. Genel Müdürlük ayrıntılı rapor çerçevesinde büronun geçmişteki faaliyetleri ile gelecekteki faaliyetlerini değerlendirerek, yürütülecek faaliyetin niteliğine uygun şekilde 5 ila 10 yıllık sürelerle irtibat bürosunun iznini yeniden uzatabilecektir. Pazar araştırması veya yabancı şirketin ürünlerinin ya da hizmetlerinin tanıtımını yapmak üzere izin alan büroların faaliyet süreleri ise yeniden uzatılmaz. İrtibat büroları, her yıl en geç Mayıs ayı sonuna kadar, büronun geçmiş yıl faaliyetleri hakkında, DYY Yönetmeliği Ek’inde yer alan Bilgi Formunu ve ekli belgelerini Bakanlığa gönderirler. Bu belgeleri göndermeyen irtibat bürolarının, süre uzatma talepleri değerlendirmeye alınmaz. Faaliyet izinleri de resen iptal edilebilir. İrtibat bürolarının faaliyetlerini sona erdirmesi durumunda kapatma işlemi için, ilgili vergi dairesinden alınacak iş bırakma-yoklama fişi Genel Müdürlüğe gönderilir. İlgili mevzuata göre irtibat bürosu ticari faaliyette bulunamaz, yani kazanç elde edemez. İrtibat bürosunun faaliyette bulunabilecekleri işler sınırlı sayıda belirtilmiştir, bunlar: Pazar araştırması yapmak, ana şirket tarafından sağlanan mal ve hizmetleri tanıtmak, tedarikçilerin kontrolü, teknik destek sağlamak, iletişim ve bilgi, bölgesel yönetim ve diğer hususlardır. Yatırımcılar, geçerlilik süresi boyunca yani ilk dönem için en fazla 3 yıl, sonraki uzatmalarda ise 5 ila 10 yıl süreyle yukarıda belirtilen konularda faaliyette bulunulduğu sürece bu ofisten herhangi bir kazanç elde edemezler. Şubeden farklı olarak irtibat bürosunun kendine ait, yani tahsis olunmuş ayrı bir malvarlığı olmadığından, tüm organizasyon ve faaliyetleri ile gider ve masrafları yatırımcının yurtdışındaki ana şirketi tarafından finanse edilir. Ana şirket, temsilcilik için gerekli olan tüm ödemeleri kendisi sağlar. Sonuç olarak ticari risk almayı tercih etmeyen yabancı yatırımcılar, Türkiye pazarı ile ilgili gerekli bilgileri ilk elden edinmek ve gerekli gözlemleri yapmak için Türkiye’de irtibat bürosu açmayı tercih etmektedirler. Burada pazarı test ederler ve ticari faaliyet göstermedikleri için ticari faaliyetlerin risklerini de taşımazlar.
Yabancı İrtibat Bürosu Kuruluşu was last modified: Eylül 3rd, 2020 by
Categories: