Zorunlu Trafik Sigortasi Ölüm Tazminati ve Trafik Kazalarinda Ölüm Tazminati Kusur Orani



Ölümlü trafik kazalarinda destekten yoksunluk tazminati için ‘kusurlu’, ‘kusursuz’ sürücü ayrimi tamamiyla ortadan kalkti.
                      
Bir çok ölümlü trafik kazasi sonrasinda ölen kişinin tam kusurlu olmasi sebebiyle geriye kalan mirasçilarina sigorta şirketlerince tazminat ödenmemekte ve hatta araç şoförüne, araçta yolcu olarak seyahat eden mirasçisi bulundugu üçüncü kişilere hiçbir tazminat ödemesi yapmamaktaydi. Bu ayrimca göre sigorta şirketleri eger araç sürücüsü kusurluysa hiçbir ödeme yapmamaktaydi. Bu ayrim sigortalilarin son derece agir ve haksiz sonuçlarla karşilaşmasina sebebiyet vermekteydi.
 Yargitay Genel Hukuk Kurulu, açilan bir dava üzerine trafik kazasinda ölen kişi tam kusurlu olsa da yakinlarina tazminat ödenmesi kararina vardi. 2012 yilinda verilen ve mayis ayi içinde gerekçesi yazilan bu karar, yakinini trafik kazasinda kaybeden binlerce kişi için umut haline geldi. Hukuk genel kurlunun kararinin özünü “Ölen kişi kusurlu olsa da yakinlarinin bir kusuru yok” gerekçesi oluşturdu.
 Bilindigi üzere 2008 yilina kadar trafik sigortasi kapsaminda trafik kazasinda hayatini kaybeden kişi kusurlu olsa bile Yargitay’in ilgili dairelerinin yerleşik içtihatlari dogrultusunda yakinlari destekten yoksunluk tazminati alabilmekteydi . Ancak önce Yargitay’in trafik kazsi sigorta uyuşmazliklarina ilişkin dairelerinin degişmesi sonra ise 2008 yilinda ilgili dairelerin görüş degiştirmesi sonucunda. Kusurlu şoförün yakinlari için verilen tazminat davalari Yargitay tarafindan bozulmak suretiyle red edildi. Sigorta şirketleri ise 2008 yilindan bu yana kusurlu ölümlerde tazminat ödememekteydi. Bu sebeple 2918 sayili Karayollari Trafik Kanunu’nun 92/b maddesi işlemez hale getirilmişti. Yargitay Hukuk Genel Kurulu Mayis ayinda gerekçesini açikladigi bu karariyla 2008 yilinda ki içtihatlara dönülmesini sagladi. Emsal teşkil eden bu karar geçmişe dönük olarak ta uygulanacagindan  geçmişte alinamayan tazminatlarda alinabilecek: Artik araç sürücüsü 8de 8 kusurluda olsa aracin sürücüsü ve işleteninin yakinlari destekten yoksun kalma tazminati talep edebilecek. Çünkü Hukuk Genel Kurulunun kararina göre ‘ölen kusurlu olabilir ama geride kalanlarin bu olayda bir kusuru yok’ gerekçesine dayandirildi.
 Ayrica kusurlu yada kusursuz sürücü ayrimi yapilmadan tazminat miktari ayni olarak hesaplanacak olup kusur davacilara yansitilamayacagindan 3. Kişi olan destekten yoksun kalanlar açisindan tazminat miktari kusur oranina bakilmadan tam olarak hesaplanacaktir.
 Yargitay Hukuk Genel Kurulu kararinda özet olarak: “Davacilarin ölenin salt mirasçisi sifatiyla degil, destekten yoksun kalan 3. kişi sifatiyla dava açtiklari, ölüm nedeniyle dogrudan davacilar üzerinde dogan destekten yoksunluk zararinin oluşumundaki kusurun davacilara yansitilamayacagi, dolayisiyla tam kusurlu araç şoförünün ve onun eylemlerinden sorumlu olan işletenin kusurunun işletenin isteginden yoksun kalan davacilari etkilemeyecegi, Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasi genel şartlarina göre aracin Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortacisi davali sigorta şirketi işletenin üçüncü kişilere verdigi zararlari teminat aldigina ve olayda işleten tam kusurlu, destekten yoksun kalan davacilarda zarar gören 3. kişi konumunda bulunduguna göre davali sigorta şirketinin zararinin tamamindan sorumlu oldugu ve davacilarin davali sigorta şirketinden destekten yoksun kalma tazminati isteyebilecekleri oy çoklugu ile kabul edilmiştir.”demiştir.

Iletişim
Kuşdili Caddesi Osmanaga Mahallesi Artunç Apartmani No:17/3 34714 Kadiköy/Istanbul
cindemir@cindemir.av.tr Fax: 00 90 216 338 35 84 Tel: 00 90 216 550 67 75

Bu Makale Av. Hakan Cindemir tarafindan yazilmiştir. hakan@cindemir.av.tr

Avukat Hakan Cindemir / Istanbul Barosu Üyesi

hakan@cindemir.av.tr Ofis no: 02165506775 GSM: 05323030499